چرخ دنده های گیربکس در پمپهای دور بالای سانداین(2)

الف- ساخت:

فرایند عمومی ساخت چرخ دنده های پمپ سانداین، مانندبیشتر چرخ دنده ها، روش متداول هاب و یا شیپینگ است.
در این روش قطعه کار در برابر ابزار می چرخد و ابزارحرکت رفت و برگشتی دارد.
محور هر دو حرکت به موازات یکدیگر است و سرعت هر حرکت متناسب با ماژول و صافی سطح طراحی شده گزینش می شود.

گیربکس سانداین

                                                                فرم دهی دنده به روش شیپینگ



در چرخ دنده های گیربکس پمپ سانداین، سرعت فرم دهی دندانه ها با توجه به عمق کم دنده و نیز صافی سطحی ابتدایی بالا، در مقایسه با چرخ دنده های متداول ،سرعت بالایی است و گاه از ماشینهای مخصوص برای این منظور استفاده می شود.
در مرحله بعد، نوبت به صیقل دادن سطح و عمق دنده می رسد. در این فرایند مرحله ابتدایی نیز روشی متداول و همان روش SHAVING است. گو اینکه این روش برای همه دورهای بالا در گیربکس پمپ سانداین روش کاملی نیست و گاهی برای رسیدن به صافی سطحهای بالا از روشهای براده برداری غیر سنتی پس از انجام عملیات حرارتی نیز استفاده میشود.


گیربکس پمپ با سرعت بالا
                                                                                  شیوینگ دنده



ب- عملیات حرارتی

عملیات حرارتی مطابق تعریف، عبارت است از گرم گردن و سردکردن کنترل شده قطعات برای بهبود خواص مکانیکی.
معمولا عملیات حرارتی چرخ دنده های پمپ سانداین، با گرم کردن به روش القایی چرخشی و سپس سرد و تمپر کردن( که آن هم همراه با چرخش است)صورت می پذیرد.
عملیات حرارتی در این نوع چرخ دنده با توجه به سرعت بالای کاری و نیز عمر بالایی که از قطعه توقع می رود، از حساسیت ویژه ای برخوردار است: سختی بالا، شکنندگی و شکست زودرس و سختی پایین نیز سایش و بدون فرم شدن چرخ دنده ها را به دنبال خواهد داشت.

ج- تعمیر و نگهداری چرخ دنده های پمپ سانداین:
اصولا چرخ دنده های پمپ سانداین، تعمیر و نگهداری خاصی ندارند و لذا در صورت
 رعایت دستورالعملهای نگهداری استاندارد، حفظ کیفیت روغن روان کننده و بالانس محور و ... این چرخ دنده ها عمر کاری بسیار بالایی- حتی تا بیست سال- می توانند داشته باشند.
ارسال نظر

ارسال نظر

reload, if the code cannot be seen