مقایسه پمپهای سانداین سری 3xx و 3xxZ

در برخی مدلهای پمپ سانداین به پسوند Z در کد/ مدل پمپ بر می خوریم مانند:LMV-322 Z که نشان دهنده تفاوتهایی نسبت به مدل پایه مانند LMV-322  است.

 همچنین است  LMV-311<>LMV- 311 Z.

اما این تفاوت در چیست و چه موارد فنی را در برمی گیرد؟

 برای پاسخ به این پرسش نخست یک نمونه منحنی عملکرد پمپ سانداین- مربوط به مدل  پایه LMV-322  را در نظر می گیریم:
منحنی عملکرد یک پمپ سانداین نرمال
جزئیات

داده های مهم برای راهبری و پایش پمپ های سانداین و تجهیزات مربوطه

چکیده
در ادامه تشریح ساختمان پمپ و گیربکس پمپ سانداین، در این گفتار به داده های مهم برای راهبری و پایش پمپ سانداین و تجهیزات جانبی اندازه گیری این داده ها در پمپ سانداین به همراه نکات و توصیه هایی چند می پردازیم.

داده های مهم در راهبری و پایش یک پمپ سانداین عبارتند از:

1. دبی، 2. فشار ورودی و خروجی (SUCTION& DISCHARGE PRESS ) دما و فشار روغن گیربکس، 4- لرزش شافت خروجی( HIGH SPEED SHAFT )

و تجهیزات جانبی اندازه گیری این داده ها در یک پمپ سانداین عبارتد از :
- گیج فشار پمپ
- گیج فلو پمپ
- گیج فشار روغن گیربکس
- گیج دمای روغن گیربکس
- فیلتر روغن و فیلر آن
- مبدل گرمایی روغن
- پمپ کمکی/بیرونی روغن گیربکس) برخی مد لها(
- کوپلینگ یا شافت انتقال قدرت به گیربکس
- وسایل انداز هگیری لرزش شافت خروجی

فلو و فشار و گیج های آنها:
این گیج ها، عمومی بوده و قطعاً فعالین صنعت با انواع آن آشنا هستند. معمولا این گی جها هم به صورت LOCAL/ ANALOG or Digital روی دستگاه و هم در اتاق کنترل قابل خواندن هستند. البته مواردی نیز وجود دارند که گی جها تنها در اتاق کنترل خوانده می شوند که البته استاندارد نیست و سازنده تأکید بر وجود هر دو گیج دارد تا در زمان عیب یابی، داده های پایه پمپ مستقل از اتاق کنترل، در دسترس بوده و به اپراتور امکان تصمیم درست را بدهد.


تصویر شماره یک: سمت راست گیج فلو، سمت چپ گیج فشار پمپ سانداین


جزئیات

پمپهای سانداین ساختار، کاربرد و گونه ها.بخش سوم

گیربکس پمپ سانداین (2)
در گفتار پیشین چهار بخش از اجزای گیربکس معرفی و تشریح شد، در این گفتار به ادامه تشریح گیربکس پمپ سانداین، سایر
اجزا، مدار روغنکاری و توصیه هایی درباره آن می پردازیم:
تصویر شماره (1) یک پمپ داخلی گیربکس پمپ سانداین به همراه اجزای آن
دیگر اجزای گیربکس پمپ سانداین:
5. پمپ روغن (LUBE PUMP): پمپ روغن اصلی(پمپ داخلی)، درون گیربکس نصب می شود، یک پمپ جابجایی ثابت از گونه پمپ های چرخ دنده ای با دنده های داخلی است و همان گونه که در گفتار پیشین اشاره شد، توسط شفت ورودی به کار می افتد.

تصویر شماره (1) یک پمپ داخلی گیربکس پمپ سانداین به همراه اجزای آن

البته در برخی از پمپ های سانداین، یک پمپ روغن کمکی (EXTERNAL LUBE PUMP ) هم بیرون از گیربکس با درایو الکتریکی، تعبیه شده است که صرفا برای زمان راه اندازی پمپ از آن استفاده شده و سپس در مدت کوتاهی از سرویس خارج می شود. ولی در رده اجزای استاندارد گیربکس پمپ به شمار نمی رود.

*برای مشاهده ادامه مطلب عضو سایت شوید*
جزئیات

ساختار پمپهای سانداین بخش دوم

گیربکس پمپ سانداین(1)
همانگونه که در گفتار پیشین ذکر شد، در این گفتار به تشریح گیربکس پمپ سانداین و اجزای آن می پردازیم:
گیربکس یک پمپ سانداین در واقع قلب این ماشین حساس است و عموماً بیشتر توقفات و خرابی های پمپ سانداین نیز ریشه در مسایل ساخت، مونتاژ، بهره برداری و نگهداری نادرست یا ناقص گیربکس دارد.
اجزای گیربکس پمپ سانداین:

1. مجموعه شافت ورودی (INLET SHAFT ASSEMBLY) : شامل خود شافت، چرخ دنده و بلبرینگ می شود. این شافت با اتصال از طریق تک خار و یا اتصال هزار خاری به کوپلینگ متصل شده و نیرو را دریافت و خط انتقال قدرت را تغذیه می کند.
البته در برخی از کاربردها یک شافت واسطه یا INTER CONNECTING SHAFT مستقیماً به شافت الکتروموتور وصل و نیرو را دریافت میکند. سرعت کاری این شافت همان سرعت الکتروموتور بوده و در اکثریت قریب به اتفاق موارد، 3000 RPM است.

*برای مشاهده ادامه مطلب عضو سایت شوید*
جزئیات

پمپهای سانداین ساختار، کاربرد و گونه ها

پمپ سانداین، محصول شرکت سانداسترند آمریکا است که به صورت تحت لیسانس در برخی کشورهای دیگر مانند ژاپن(نیکیسو-سانداین) و فرانسه (شعبه اروپایی سانداین در شهر دیژون) نیز مونتاژ و ارایه شده است و از این رو، این پمپ گاهی در صنایع ایران به نام پمپ ژاپنی یا فرانسوی نیز شناخته می شود. به طور کلی پمپ سانداین جزو پمپ های سانتریفوژ (گریز از مرکزی)طبقه بندی می شود که خود در انواع گوناگونی با دور بالا (بیش از 10000 RPM) یا با دور متوسط(محدوده 7000 RPM) و یا دور پایین (محدوده 3000 RPM)شناخته می شود.


جزئیات

پمپ سانداین|Seal rotating face

چندی پیش درباره قطعه مکانیکال سیل و SEAL ROTATING FACE عکس و گفتاری بسیارکوتاه ارائه شد. در اینجا به بررسی بیشتر این قطعه و نیز بررسی موردی یک حادثه خرابی عمده گیربکس پمپ سانداین در اثر مکانیکال سیل می پردازیم:

 SEAL ROTATING FACE قطعه به ظاهر ساده و ارزانی است که فرایند ماشینکاری نسبتاً حساس و بسیار دقیق LAPPING می طلبد. در ادامه جزئیات بیشتر را بخوانید ...
جزئیات

چرا پمپ سانداین؟ بخش دوم

چرا پمپ سانداین بهتر است ؟ 

در گفتار کوتاه پیش به قابلیت اعتماد، اشاره شد...

قابلیت اعتماد همانگونه که می دانیم بیشتر یک مفهوم آماری/ زمانی است:
در سیستم های تولید انبوه، قابلیت اعتماد، به نسبت تعداد قطعات سالم یا مجموعه های سالم به تعداد کل مثلا یک میلیون قطعه/مجموعه تولید شده اشاره می کند و در سیستمهای تولید پیوسته، مانند آنچه در صنایع شیمیایی روی میدهد،شاخصی است برای نمود مدت زمان کارکرد ایمن و بی نقص دستگاه به نسبت کارکرد در یکمقیاس زمانی کلان. ( به عنوان نمونه 6000 ساعت). 
جزئیات

معرفی عمومی پمپهای سانداین بر پایه استاندارد API

پمپ سانداین، محصول شرکت سانداسترند آمریکا است. که البته  به صورت تحت لیسانس در برخی کشورهای دیگر مانندژاپن( نیکیسو) و فرانسه (شعبه اروپایی سانداین در شهر دیژون) نیز مونتاژ و ارائه شده است و از این رو این پمپ گاهی در صنایع ایران به نام پمپ ژاپنی یا فرانسوی نیزشناخته می شود.

به طور کلی پمپ سانداین جزو پمپهای سانتریفوژ( گریز از مرکزی) طبقه بندی می شود که خود در انواع گوناگونی با دور بالا(بیش از RPM 10000)یا با دور متوسط (محدوده RPM 7000 ) و یا دور پایین(محدوده RPM 3000 ) شناخته می شود.


جزئیات

چرخ دنده های گیربکس در پمپهای دور بالای سانداین(1)

مقدمه:
همانگونه که می دانیم پمپهای سانداین تحت استاندارد API 610 OH6 برای تأمین دور بالای پروانه پمپ و در نتیجه هد بالای پمپ، از گیربکسهای افزاینده دور بهره می گیرند.
مکانیزم افزایش دور ، ساده –گاهی تک مرحله ای وگاهی دومرحله ای است-و در واقع درگیری دو چرخ دنده کوچک و بزرگ است . چرخ دنده بزرگ محرک و چرخ دنده کوچک متحرک بوده و به ازای هر یک دور چرخش محرک متحرک بیش از یک دورچرخیده و محور خود را نیز با همان سرعت دوران به گردش در می آورد.
جزئیات