پمپ سانداین|Seal rotating face

چندی پیش درباره قطعه مکانیکال سیل و SEAL ROTATING FACE عکس و گفتاری بسیارکوتاه ارائه شد.

در اینجا به بررسی بیشتر این قطعه و نیز بررسی موردی یک حادثه خرابی عمده گیربکس پمپ سانداین در اثر مکانیکال سیل می پردازیم:

SEAL ROTATING FACE قطعه به ظاهر ساده و ارزانی است که فرایند ماشینکاری نسبتاً حساس و بسیار دقیق LAPPING می طلبد.

افزون بر آن روشهای کنترل صافی سطح در لپینگ، روشهای خاص ،تخصصی و نسبتا گرانی  هستند به گونه ای که تجهیز کارگاه یا PUMP SHOP برای بررسی کیفیت سطح چند قطعه در سال عملا توجیهی ندارد و بهتر است قطعه نو خریداری و جایگزین گردد.(درباره روشهای کنترل کیفیت سطح پس از لپینگ ، به زودی گفتار جداگانه ای در سایت افزوده خواهد شد).


seal-rotating-face

آنچه که این قطعه و مکانیکال سیل دربردارنده آن را بسیار جالب توجه می کند، نقش مهم آن در نگهداشت گیربکس است. در واقع این قطعه ارزان، چنانچه به موقع بازرسی/تعویض نشود، می تواند به آسانی یک گیربکس کامل را از رده سرویس خارج کند:

- کیفیت سطح SEAL ROTATING FACE به مرور کاهش می یابد.

- کاهش کیفیت سطح FACEموجبنشت جزیی سیال و افت فشار سیل می گردد.

- بهرهبردار فقط کاهش فشار سیل را مشاهده می کند و چون سیل دوم( سمت گیربکس) در برابر نشت به درون گیربکس مقاومت می کند، هیچ ALARM یا هشداری دیده نمی شود. (در برخی موارد متأسفانه حتی فشار روغن به صورت LOCAL هم مانیتور یا LOGG نمی شود).

- در نهایت سیل دوم هم تاب مقاومت در برابر فشار فزاینده سمت سیال را از دست می دهد.

- سیال آرام آرام وارد گیربکس شده و با روغن آمیخته می شود.

- اکنون گیربکس نه روغن که چیزی شبیه به روغن را در مدار روان کننده خود دارد اما پمپ هنوز به کار خود ادامه می دهد.

- سیال جدید- که دیگر روانکار نیست و نه خاصیت روانکاری و نه خاصیت خنک کنندگی دارد- با ژورنالها و چرخ دنده ها در تماس مستقیم قرار گرفته و موجب سایش تدریجی قطعات روی یکدیگر می شود.

- سرانجام ژورنالها ساییده شده، اصطکاک ، تلفات گردشی و گرما افزایش یافته، دنده ها  را ساییده و ناگهان شفت درون ژورنال جام می کند.

ارسال نظر

ارسال نظر

reload, if the code cannot be seen