ساختار پمپهای سانداین بخش دوم
گرچه گاهی برای افزایش سرعت کاری پمپ، با مداخله فرکانسی و افزایش فرکانس موتور به 60 هرتز، سرعت موتور و این شافت به 3600 RPM نیز می رسد.که نمونه آن در یک کمپرسور سانداین LMC-311 در یکی از مجتمعهای منطقه ویژه بندرامام و نیز در یک پمپ 311 مشاهده می شود.
تصویر شماره (1) شافت ورودی گیربکس پمپ سانداین با اتصال تک خار
بالانس این شافت، با توجه به آنکه بزرگترین چرخ دنده گیربکس را دربر دارد، روی FACE چرخ دنده انجام می شود، به تصویر زیر توجه فرمایید:
پیش از مونتاژ شافت ورودی، باید از سالم بودن بلبرینگ، چرخ دنده و بالانس شافت اطمینان حاصل نمود. شافت ورودی گیربکس افزون بر انتقال قدرت وظیفه مهم دیگری نیز دارد و آن به گردش در آوردن پمپ داخلی روغن یا LUBE PUMP است. این شافت در انتهای خود(انتهای نزدیک به چرخ دنده/ سمت روبروی اتصال به کوپلینگ) یک شیار دارد کهپین پمپ روغن را در بر گرفته و همراه خود می چرخاند.
این شافت با توجه به آنکه سرعت کاری کمتری در مقایسه با دو شافت دیگر گیربکس دارد و از بلبرینگ نیز بهره می برد، معمولاً عمر کاری بالایی داشته و خرابی کمتری دارد.
پیش از مونتاژ شافت ورودی، باید از سالم بودن بلبرینگ، چرخ دنده و بالانس شافت اطمینان حاصل نمود. شافت ورودی گیربکس افزون بر انتقال قدرت وظیفه مهم دیگری نیز دارد و آن به گردش در آوردن پمپ داخلی روغن یا LUBE PUMP است. این شافت در انتهای خود(انتهای نزدیک به چرخ دنده/ سمت روبروی اتصال به کوپلینگ) یک شیار دارد کهپین پمپ روغن را در بر گرفته و همراه خود می چرخاند.
این شافت با توجه به آنکه سرعت کاری کمتری در مقایسه با دو شافت دیگر گیربکس دارد و از بلبرینگ نیز بهره می برد، معمولاً عمر کاری بالایی داشته و خرابی کمتری دارد.
تصویر شماره (2) همان شافت ورودی با نمایش حفره های بالانس
2. مجموعه شافت میانی (IDLER SHAFT ASSEMBLY ): شامل خود شافت، چرخ دنده بالا و پایین و ژورنال بیرینگ های بالا و پایین می شود. این شافت وظیفه افزایش ابتدایی سرعت را داشته، معمولاً ضریب دنده حدود 2.5 تا 3 دارد و دور ورودی 3000 را به حدود 7000 تا 9000 دور در دقیقه می رساند.
تصویر شماره(3) شافت میانی گیربکس پمپ سانداین به همراه ژورنال بیرینگ
این شافت از طریق چرخ دنده بالایی خود که در مقایسه با چرخ دنده پایینی، بزرگتر است، با شافت ورودی درگیر می شود. چون چرخ دنده این شافت کوچکتر از چرخ دنده شافت ورودی است پس همانگونه که توضیح داده شد افزایش دور خواهیم داشت. سپس چرخ دنده پایینی این شافت با چرخ دنده شافت خروجی (HIGH SPEED SHAFT )درگیر شده و آن را به گردش وا می دارد.
چرخ دنده پایینی شافت میانی به نوبه خود قطر بیشتری نسبت به دنده شافت خروجی دارد و بنابراین یک مرحله دیگر افزایش دور را پدید می آورد. که غالباً ضریب 1.7 تا 3 دارد و دور شافت خروجی را تا 28000 دور بالا می برد. شافت میانی در گیربکس پمپ سانداین تنها شافتی است که دارای دو چر خدنده است و از این جهت در هنگام خرابی سیستم روان کاری، آسیب پذیری بیشتری دارد. همچنین تنها محوری است که همزمان با دو محور دیگر درگیر است. در برخی گیربک سهای پمپ سانداین که دور پایین تری مثلاً حدود 7500 دور دارند، گاهی اصولاً شافت میانی وجود ندارد. افزون بر افزایش دور، وظیفه دیگر شافت میانی ایجاد توازی میان محورها و جبران فاصله میان دو طبقه گیربکس است. بالانس شافت میانی از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که هم در دامنه دور بالاتری کار می کند و هم در صورت غیر بالانس بودن، ارتعاشات خود را به هر دو شافت دیگر منتقل می نماید.
3. مجموعه شافت خروجی (HIGH SPEED SHAFT ASSEMBLY ): این محور شامل خود شافت و چرخ دنده مربوط به آن است. ساختار هندسی این شافت به نسبت دو شافت دیگر کمی پیچیده تر است: این شافت باید ایمپلر و بارهای ناشی از آن را به همراه خستگی فرکانس بالا(HIGH CYCLE FATIGUE) تحمل کرده و نیروی محوری(THRUST) را نیز به پوسته گیربکس منتقل و خنثی نماید. بالانس این شافت، بالاترین حساسیت را در گیربکس پمپ سانداین دارد. چرا که بالاترین دور را که بعضا به 28000RPM می رسد را تحمل کرده و نابالانسی بسیار کمی می تواند با خستگی ناشی از خمش کاملاً معکوس در دامنه 450 هرتز به سرعت به شکست مجموعه بیانجامد.
تصویر شماره(4) مجموعه شافت خروجی گیربکس پمپ سانداین
بالانس این شافت معمولاً روی پله مجاور چرخ دنده که دارای جرم زیادتری است، و با کم کردن جرم انجام می شود. ماشین بالانس این شافت نیز ماشین ویژه ای است و باید برای بالانس در محدوده دور بالا، طراحی و کالیبره شده باشد. البته این لزوما بدان معنا نیست که دور کاری دستگاه بالانس باید با سرعت پمپ برابری نماید.
4. پوسته گیربکس: پوسته گیربکس یک پمپ سانداین خود از سه قطعه تشکیل می شود: نیمه بالایی، نیمه پایینی و BEARING HOUSING که در بردارنده ژورنال بیرینگ ها است. هر سه این قطعات آلومینیومی هستند. پوسته گیربکس با وجود آنکه یک قطعه استاتیک است ولی نقش بسیار مهمی در طول عمر و دوام مجموعه گیربکس ایفا می کند. در واقع همه محورها و شافت هایی که در بالا به آنها اشاره شد، فرمان هندسی و توازی یا عدم توازی خود را از پوسته می گیرند.
چنانچه پوسته پمپ، به دقت ساخته و کنترل شده باشد، محورها و مجموعه گیربکس عمر بالایی خواهند داشت و برعکس یک عدم توازی جزیی در راستای نشیمن محورها روی پوسته، عمر گیربکس را به شکل باور نکردنی کاهش می دهد. مجموعه قطعات پوسته گیربکس پمپ سانداین افزون برآنکه باید محورها و شافت ها را کاماً موازی نگاه دارند، باید مجرای عبور، تزریق و انبارش روغن گیربکس را نیز تأمین کنند. این سه قطعه آلومینیومی شاید چند دهه قطعات مصرفی دیگر را در خود جای داده و کسر قابل توجهی از عمر کاری کل پمپ را بسیار بیش از قطعات مصرفی دیگر تجربه کنند. البته در صورت نگهداری و تعمیر درست پمپ و مونتاژ و دمونتاژ اصولی گیربکس...
شاید یکی از دشوارترین فرآیندهای ساخت، ماشین کاری و BORING محورهای پوسته گیربکس باشد. چرا که امکان ماشین کاری همزمان این محورهای با تلرانس های بسیار بسته وجود ندارد.
تصویر شماره(5) مجموعه قطعات پوسته گیربکس پمپ سانداین
مشاهده آنلاین فایل: pump-sundyne2.pdf