داده های مهم برای راهبری و پایش پمپ های سانداین و تجهیزات مربوطه

بسیار مهم است که فلو و فشار پمپ، علاوه بر پایش و ثبت روند(TREND ) در اتاق کنترل، پایش منظم در پای پمپ نیز داشته باشند. ان شاءالله در گفتارهای بعدی خواهیم دید که اهمیت گیجهای LOCAL در نشان دادن حالات خرابی بالقوه و آگاهی به اپراتور سایت و عکس العمل به هنگام وی تا چه اندازه می تواند حیاتی باشد.
این دوگیج، همواره باید کالیبره بوده و صحت اندازه گیری آنها را به طور منظم باید پایش کرد.

فشار و دمای روغن گیربکس و گیج هاو تجهیزات مربوط به آنها :
این دو ، وسایل اندازه گیری هستند که در بیشتر کاربردها و فرایندها، مورد غفلت قرار می گیرند.چرا که از یک سو پارامتر اندازه گیری شونده جزو مشخصات فرایند به حساب نمی آیند -و لذا ممکن است در اتاق کنترل سنسی از آنها نداشته باشیم- و از سوی دیگر، ممکن است پرسنل ماشینری به فرض آنکه این دو مشخصه مهم توسط فرایند پایش می شود، از آن غافل شوند.
چرا بر هر دو مشخصه دما و فشار روغن تأکید می شود؟ در واقع فشار روغن به نوعی تابعی از دمای روغن هم هست: با افزایش دمای روغن به هردلیل، ویسکوزیته و فشار آن کاهش می یابد پس مهم است که دمای روغن نیز پایش شود. باید توجه داشت که افزایش دمای روغن گیربکس، پدیده ای نیست که به آسانی از آن بگذریم:
کارکرد روغن در دمای بیش از 90 درجه سانتیگراد، به سرعت باعث AGINIG روغن می شود که متاسفانه پدید های بازگشت ناپذیر است. به بیان بهتر زمانی که روغن گیربکس در غیاب آب کولینگ یا هر عامل دیگری دچار AGINIG می شود، دیگر به حالت نرمال برنمی گردد حتی اگر عامل افزاینده دما، شناسایی و حذف شود. در چنین حالتی در واقع چیزی شبیه به روغن در حال گردش در گیربکس خواهیم داشت که به زودی باعث خرابی عمده مکانیکی در گیربکس خواهد شد.
چنانچه با این حالت روبرو شدید، در تعویض کامل روغن و فیلتر آن، کمترین شکی به خود راه ندهید.


تصویر شماره (2) گیج فشار روغن پمپ سانداین مدل 322 و فیلتر آن

اندازه گیری دمای روغن، با استفاده از گیج های متداول دما انجام می شود.این گیج روی LOWER CAP گیربکس و عموماً روی همان پورت DRAIN روغن گیربکس نصب می شود. به خاطر داشته باشیم، چنانچه پمپ سانداین به همراه مبدل گرمایی روغن، تحویل و نصب شده باشد، باید دارای گیج دما نیز باشد. در کشور ما با توجه به متوسط بالای دمای سایتها، تقریباً همه پمپ های سانداین مجهز به مبدل و گیج دما هستند که متأسفانه به مرور زمان و نگهداری نادرست، برخی از گیج ها خراب شده و از کار افتاده اند.

تصویر شماره (3) موقعیت نصب گیج دمای روغن گیربکس پمپ سانداین

در بیشتر گیربکس های جدید(از سال 2005 به بعد)، امکان افزودن و یا تعویض روغن با تعبیه فیلر جدید در کنار پورن نصب فیلتر روغن فراهم شده است.
مبدل گرمایی روغن گیربکس این مبدل از نوع SHELL& TUBE است که در برخی کاربردها با دمای خیلی بالای سیال و دمای محیطی خیلی بالا با مبدل هیبریدی از نوع صفحه ای نیز استفاده می شود. جریان آب کولینگ به این مبدل باید همواره برقرار باشد حتی اگر پمپ در سرویس نیست. چرا که عموما برقراری جریان آب کولینگ، پایش نمی شود. بهتر است همواره تمهیداتی مانند استفاده از شیرهای NORMALLY OPEN در این مسیر پیش بینی شود.
تصویر شماره(4) مبدل گرمایی روغن یک پمپ سانداین

- پمپ کمکی/بیرونی روغن گیربکس( برخی مدل ها)
در برخی مدل های پمپ سانداین، که دارای روتور سنگین و توان بالا هستند یا سرویس پمپ به صورت نوبه ای است، برای ایجاد فیلم روغن اولیه بین HIGH SPEED SHAFT و تراست واشرها، کل گیربکس و نازلهای روغن را با استفاده از یک پمپ روغن کمکی، که خود دارای موتور الکتریکی مخصوص به خود است استفاده می شود.
این پمپ بیرون از گیربکس و بدون اتصال فیزیکی به آن روی SKID پمپ بسته شده و حدود 5 تا 10 دقیقه پیش از راه اندازی موتور اصلی پمپ، در سرویس قرار داده می شود.
پس از راه اندازی پمپ، هر دو پمپ روغن موقتاً و برای مدت حدود 90 ثانیه با هم کار کرده و سپس پمپ کمکی با فرمان دستی از سرویس خارج شده و روانکاری با پمپ روغن اصلی درون گیربکس ادامه می یابد.
تصویر شماره (5) پمپ روغن کمکی یک پمپ سانداین

- کوپلینگ یا شافت انتقال قدرت به گیربکس
برای انتقال نیرو از موتور به گیربکس پمپ سانداین به طور کلی، سه روش وجود دارد:
1. انتقال نیروی مستقیم که اتصال نری و مادگی شفت الکتروموتور و INLET SHAFT گیربکس است. در این حالت قطعه واسطه ای وجود ندارد.
2. استفاده از INTER CONNETING SHAFT که یک قطعه واسطه دارای هزارخاری است و از یک سو به شافت موتور و از سوی دیگر به
شافت گیربکس متصل شده و نیرو را منتقل می کند.
3. استفاده از کوپلینگ.

تصویر شماره( INTER CONNETING SHAFT (6

در پمپ سانداین بیشتر از کوپلینگهای ساخت THOMAS استفاده می شود. این کوپلینگهای معمولا به صورت BORING نشده تحویل می شوند و در کارگاههای مجتمعها، تا رسیدن به اندازه دقیق ماشینکاری می شوند.
نصب درست کوپلینگ در لرزش نهایی پمپ بسیار مؤثر است چرا که با یک نابالانسی جزیی، ارتعاش دامنه بالا و فرکانس پایین شافت ورودی، ارتعاش فرکانس بالا و دامنه پایین در شافت خروجی خواهیم داشت. خوشبختانه تجربه تکنسینها در این زمینه خوب بوده و تا کنون مشکل خاصی که ناشی از نصب کوپلینگ باشد، مشاهده نشده است.

تصویر شماره (7) کوپلینگ پمپ سانداین
کوپلینگ قطعه ای است که نه به پمپ تعلق دارد و نه به موتور، از این رو در موارد بسیاری اطلاعات فنی کوپلینگ برای سفارش(مانند طول و مشخصه کامل سازنده) کامل نیست. در این حالت بهتر است در زمان OVERHAUL اطلاعات کامل از روی قطعه برداشته و ثبت شود.
وسایل اندازه گیری لرزش شافت خروجی
به طور کلی لرزش شافت خروجی( HIGH SPEED SHAFT VIBRATRION ) در پمپ سانداین به دو روش انجام می شود:
1. اندازه گیری با سنسور لرزه نگار درون گیربکس
2. اندازه گیری با دستگاههای لرزه نگار پرتابل از بیرون گیربکس و به صورت دستی در رویه .CM
در روش نخست، اندازه گیری به صورت دایمی و به وسیله سنسور تعبیه شده انجام می شود.مزایای این روش عبارتند از:
اندازه گیری دقیق لرزش منفرد شافت، امکان پایش دایمی بدون نیاز به نیروی انسانی ماهر و انتقال خودکار SENSE به اتاق کنترل. در مقابل عیب این روش آن است که سنسور را نمی توان در فواصل منظم کالیبره یا در موقع خرابی به آسانی تعویض کرد چون مستلزم توقف پمپ و باز شدن کامل گیربکس است. و اما مزایا و معایب روش دوم: اندازه گیری آسانتر، بی نیاز بودن از مسیر ابزار دقیق و اینکه عملا MAINTENANCE FREE است. عیب بزرگ روش دوم آن است که لرزش اندازه گیری شده، در واقع لرزش کل گیربکس است که از روی پوسته آن اندازه گیری شده و لزوما بیانگر لرزش شافت
خروجی نیست، داده ها باید تفسیر شده و قابلیت اعتماد چندانی ندارد. برای پوشش این نقص، از سال 2009 به بعد، روی HIGH SPEED SHAFT پوشش خاصی برای بازتاب امواج لرزه نگارهای جدید به همراه پورت اندازه گیری مخصوص، پیش بینی شده به گونه ای که در این حالت وسیله اندازه گیری بدون تماس با پوسته، تنها شافت خروجی را می بیند و لرزش خالص آن را اندازه گیری می کند.
البته اندازه گیری با استفاده از امواج رادیویی و با ترکیب در یک سیستم SCADA) Supervisory Control And Data Acquisition ) نیز یکی دیگر از حالتها است که بیشتر در کمپرسورهای سانداین کاربرد دارد.

تصویر شماره(8)شماتیک اندازه گیری ارتعاشات روتور یک کمپرسور

pump-sundyne.pdf [1.21 Mb] (حجم: 15)
مشاهده آنلاین فایل: pump-sundyne.pdf
ارسال نظر

ارسال نظر

reload, if the code cannot be seen